پتینه، طراحی، نقاشی

معرفی کارهای پتینه و نقاشی - نمونه کارهای انجام شده

پتینه، طراحی، نقاشی

معرفی کارهای پتینه و نقاشی - نمونه کارهای انجام شده

تکنیک کهنه کاری سفال

تکنیک کهنه کاری سفال ( کهنه کردن کار سفالی )

تعریف :

منظور از کهنه کاری روی سطوح سفالی این است که کارهای سفالی نو و تازه پخت را می توان به روش های مختلف، حالتی از کهنگی بخشید که کاربرد آن بیشتر در صنایع و دست ساخته هایی است که فرم سنتی دارند.

:مواد لازم

موم، پودر بچه، دستمال (جیر یا نایلونی )، مقداری دوده، شمع، پودر سنگ، سیمان سیاه، واکس مشکی یا قهوه ای یا واکس ماشین، رنگ اکرولیک آبی کپکی یا سبز

نحوه اجرا :

الف : روش اول

در ابتدای کار، مقداری موم مایع را به سطح سفال کشیده و آن را به وسیله موم می پوشانیم. پس از گذشت 24 ساعت، با استفاده از پودر بچه و به وسیله دستمال، سطح کار را صیقلی نموده و صاف می کنیم.

ب : روش دوم

مانند روش اول ابتدا سطح کار را با موم می پوشانیم و پس از 24 ساعت، دستمالی را به مقداری دوده آغشته نموده و به سطح کار می مالیم و پس از مدتی ( چند ساعت کافی است) با دستمال، سطح اثر را صیقل می دهیم.

ج : روش سوم

در این روش نیز ابتدا از موم مایع استفاده نموده و سطح کار را با موم می پوشانیم. پس از خشک شدن کامل کار، شمعی را روشن نموده و سطح کار را روی دوده حاصل از سوخت شمع حرکت می دهیم که تنوع حرکات و میزان دوده گیری کار، بستگی به خودمان دارد. در نهایت بعد از مدتی ( چند ساعت کافی است ) به وسیله دستمال، دوده های اضافی کار را حذف نموده و آن را صیقل می دهیم.

د : روش چهارم

پس از موم اندود کردن اثر مانند روش های پیشین و پس از گذشت حدوداً دو ساعت، مقداری پودر سنگ و سیمان سیاه را مخلوط نموده و به سطح اثر می کشیم و در نهایت اینکه پس از خشک شدن کامل کار، به وسیله آن را صیقل می دهیم.

ه : روش پنجم

مقداری واکس مشکی یا قهوه ای کفش و یا واکس ماشین را به سطح اثر کشیده، آن را با واکس کاملاً می پوشانیم. بلافاصله کار خود را با آب شسته و پس از خشک شدن، از رنگ رقیق شده آبی کپکی یا سبز اکرولیک استفاده کرده و برخی از سطوح کار را به دلخواه رنگ آمیزی می کنیم. در پایان بعد از خشک شدن، آن را صیقل می دهیم